c l i c k 2

Wednesday, December 5, 2012

Hujan itu Rahmat

Assalamualaikum semua,

Bila langit mula mendung, tandanya hari maw hujan.


Kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling kita,
"Cuaca buruk je akhir-akhir in ye" Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?

- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap hari hujan...susah la macam ni
- Payah nak buat apa2 kalau hujan
- Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah sungutan itu lebih baik digantikan dengan DOA : "Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya. Antaranya:

1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?

"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram?" Macam biasa dengar ayat tu kan? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram / tak best. Kesian hujan.

Sedarkah kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, DOA mustajab.

Sekarang ini, di tempat kita hampir tiap-tiap hari hujan. Ambillah peluang untuk berdoa di waktu mustajab. Sayangkan kalau mengeluh di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun ada juga mengingatkan kita tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud : "Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru hari ini kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada kita sekarang ini ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)

Semoga menjadi iktibar untuk peringatan kita. InsyaAllah.

"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)
 
Jom berdoa banyak2. Terasa rugi tak guna peluang yang ada selama ni. Saya sendiri pon kadang-kadang merungut bila kain x kering. Astaghfirullah. 


Artikel ni saya panjangkan dari perkongsian kawan satu ofis. Semoga kita semua beroleh manfaat. InsyaAllah. (^____^) 

26 comments:

  1. sngt menarik sha, sy slalu merungut bila ujan :( padahal sy xnmpk rahmat yg trn bersama ujan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samela kte huny.InsyaAllah pasni boleh perbaiki same2. :)

      Delete
  2. manusia mcm tu la...tak hujan merungut..hujan pun merungut...bersyukur pun kena belajar sebenarnya...dgn cuaca skg ni...redha je la...baru la kita diredhai...

    ReplyDelete
  3. manusia mmg tak syukur.
    time hujan merunggut.
    time panas pun merunggut.
    pe pun time hujan best minum kopi smbl update blog :)

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas ilmu yang dikongsi ^_^

    ReplyDelete
  5. betul 2...
    hujan rahmat...
    kalo x ujan asyik panas
    pon orang mengeluh..
    manusia ni semuanya x kena...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la.Sha pon kalau panas kadang2 mengeluh.Huhuh.

      Delete
  6. klu takut baju bau hapak..
    gunalah top..
    haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehehe.Pomot top plak acik ni.Pi angkat baju, hujan da turun tu.

      Delete
  7. A'ah, betul tu. Kadang2 slalu dgr org merungut fasal hujan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy sendiri pon pnah merungut.Huhuh.

      Delete
  8. info yg menarik. mungkin org sebut cuaca buruk sbb tu dh biasa utk menggambarkan keadaan hari tersebut....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la.Persepsi yang agak sukar diubah sebab dah biasa fikir mcm tu.

      Delete
  9. btul..hujan sbnr ye byk rahmat...cume kdg2x tu mmg duaniaw ckit..bju tak keringla tu la ni la...hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.Tu la.Memang kadang2 kita x sedar yg baik nye.

      Delete
  10. Thanks for stopping by!! I'm following you back now. Keep in touch! :)

    xo - Sheila
    www.sheislovelyblog.com

    ReplyDelete
  11. kalau sy ujan mmg besh!epecially tem kuliah sbb rasa mcm nak tdo..nyaman ja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann..Samela.Ngantuk je bile sejuk2 ni.

      Delete
  12. Hujan rahmat, Allah akan hadiahkan kita pelangi. :)

    ReplyDelete